HET BELANG VAN EEN GOED LOGO

De branding, ook wel identiteit genoemd, van je bedrijf begint met een goed logo, maar dat is natuurlijk niet zo vanzelfsprekend als het klinkt. Een goed logo is simpel, herkenbaar, tijdloos, veelzijdig en relevant. Je voelt het al, er komt meer bij kijken dan je op het eerste zicht zou denken.

Simpel

Een simpel ontwerp zorgt ervoor dat het logo sneller herkend wordt, veelzijdig is en belangrijkste van al, het logo blijft langer in het geheugen hangen. Een goed logo heeft een uniek kenmerk, maar dit mag niet te ver gaan.

Enkele goede voorbeelden hiervan zijn het logo van Amazon en Fedex. de pijl in het logo van Amazon betekent dat er van ‘A’ tot ‘Z’ online gewinkeld kan worden. De pijl stelt ook een glimlach voor. Al ooit opgemerkt dat er een pijl verstopt zit in het logo van Fedex? Je kan deze zien in de witruimte tussen E en X. Deze pijl staat voor de precisie en snelheid waarmee ze werken. Het logo van Beats by Dre ken je vast ook wel, maar is het je al opgevallen wat je hier in kan zien? Het logo lijkt simpel: gewoon een witte cirkel met een ‘b’ erin. Maar de cirkel is meer dan alleen dat, namelijk een mensenhoofd. De ‘b’ moet de koptelefoon voorstellen.

Zo zie je maar, een logo hoeft niet altijd moeilijk of vergezocht te zijn, een simpel logo kan evengoed.

Herkenbaar

Dit kenmerk ligt dicht bij het vorige, een simpel logo. Een doeltreffend logo is makkelijk te herkennen en ga je ook sneller onthouden. Probeer daarom ook zeker om je logo zo uniek mogelijk te maken. Zorg ervoor dat het voldoende opvalt in de massa.

Tijdloos

Een doeltreffend logo moet niet alleen simpel en herkenbaar zijn, maar ook tijdloos. Je wil dat je bedrijf lang bestaat, maar liefst van al doe je dat ook met hetzelfde logo. Zorg er dus voor dat je logo niet alleen past in deze tijd en trends, maar dat het dat ook nog doet binnen 20 jaar.

Een goed voorbeeld hiervan is het logo van Coca-Cola tegenover het logo van Pepsi. Pepsi heeft al veel verschillende logo’s gehad die duidelijk meegaan met de trends van de tijd, terwijl het logo van Coca-Cola nog altijd hetzelfde is sinds 1893.

Vergeet ook niet, vaak veranderen van logo heeft ook veel nadelen. Om te beginnen is het vrij kostelijk om telkens een nieuw logo te laten ontwerpen. Verder heb je het risico dat je klanten je logo en dan ook je bedrijf niet meer gaan herkennen, om dit te voorkomen heb je de nodig reclame nodig, maar ook dit komt niet zonder prijskaartje.

Veelzijdig

Een doeltreffend logo moet je overal kunnen gebruiken. Het ontwerp is best vectorieel, dit zorgt ervoor dat je het altijd kan vergroten zonder dat je kwaliteit verliest. Het logo moet ook zowel in een horizontaal als in een verticaal formaat gebruikt kunnen worden. Zo kan je het logo altijd plaatsen zowel op advertenties als op briefpapier, enveloppen etc., zonder dat je de boodschap achter je logo verliest. Stel jezelf ook enkele vragen bij het ontwerp van een logo:

Om een veelzijdig logo te creëren begin je best met een ontwerp in zwart-wit. Dit zorgt ervoor dat je de focus legt op het concept en de vorm. De kleuren volgen laten wel, dit is niet het belangrijkste punt bij een logo. Hou er ook rekening mee dat een logo in veel verschillende kleuren duurder uitkomt om te drukken dan een logo in 2 kleuren, zeker op lange termijn.

Relevant

Je logo moet relevant zijn voor je bedrijf en de sector waarin je je positioneert.

Bv. Het logo voor een speeltuin is veel losser en kinderlijker dan het logo van een accountancy kantoor. Je logo hoeft ook niet per se weer te geven wat je bedrijf doet of verkoopt. Het logo van Maserati is ook geen auto, het logo van Samsung is ook geen gsm.

Een logo is er om je bedrijf te identificeren en om er een merk rond te bouwen. Zorg ervoor dat je logo er professioneel uitziet. Je logo bepaalt het soort klanten dat je aantrekt, een logo dat er goedkoop uitziet gaat dan ook vaak niet de juiste klanten aantrekken.

prijskaartje

Een goed logo is zeker niet goedkoop, besteed er dus zeker de nodige tijd en budget aan. De eerste indruk die mensen krijgen van je bedrijf is namelijk via je logo. Het logo toont waar je voor staat, of je een groot of klein bedrijf bent, ook al is het niet zo, toch geeft het dit weer. Het is ook niet de bedoeling om elk jaar te veranderen van logo, integendeel zoals ik al eerder zei moet je logo vele jaren kunnen meegaan.

Gebruik zeker ook geen stock beelden of illustraties voor je logo, zo houd je het origineel en uniek. Hetzelfde geldt voor online logo generators, deze zijn misschien goedkoop maar de kwaliteit laat ook vaak aan zijn wensen over

Ontwerp Proces

Een logo komt niet in 1 2 3 tot stand. Hier gaat eerst een hoop research aan vooraf. De concurrenten worden grondig bekeken en ook hoe zij zichzelf profileren. Daarna wordt er gebrainstormd over het logo en volgen er wat grove schetsen. Vaak worden er een aantal verschillende opties uitgewerkt om te zien wat best past bij het bedrijf en de wensen van de klant. Als laatste stap wordt het gekozen logo verder uitgewerkt. Onderschat dus zeker niet het proces dat voorafgaat aan het ontwerpen van een logo. In research kruipt namelijk ook veel tijd en energie.

Je logo is ook slechts de eerste stap. Hierop wordt later je volledige bedrijfsidentiteit op verder gebouwd. Zorg dus dat je logo zeker aan alle eisen voldoet en besteed er de nodige tijd aan. Vergeet ook nooit het verhaal dat achter je logo en bedrijf schuilgaat.

Eens je een goed logo gekozen hebt kan je hier de juiste kleur(combinatie) voor kiezen. Vergeet hierbij zeker niet dat ook kleuren verschillende gevoelens kunnen opwekken. Elke kleur heeft namelijk zijn eigen gevoel en betekenis bv. Blauw wordt geassocieerd met rust en vrede, terwijl geel dan weer geluk en levensplezier opwekt. Indien je voor een kleurencombinatie gaat probeer dan ook enkele combinaties die niet alledaags zijn bv. Roze en donkerblauw. Hierdoor gaat je logo nog sneller in het oog springen.

Nog enkele vragen die je jezelf kan stellen bij de keuze van je logo: