WAAROM EEN CONSISTENTE HUISSTIJL BELANGRIJK IS

Je huisstijl, ofwel branding, onderscheidt jou van je concurrenten en helpt bij de opbouw van merkloyaliteit. Je logo en huisstijl ziet er duidelijk anders uit dan van je concurrenten en het geeft je de kans om je unieke visie nog meer naar voor te brengen. Ook verhoogt het je zichtbaarheid en mensen gaan je merk sneller herkennen. Een logo is namelijk niet het enige communicatiemiddel dat je kan gebruiken! Maar, je logo moet wel samengaan met je tone of voice, je online uitstraling en natuurlijk ook met je offline uitstraling. Geef je merk een verhaal, dat spreekt mensen aan!

Zorg ervoor dat je altijd op dezelfde manier naar voor komt met je merk. Andere interpretaties en variaties van je merk kunnen onbewust voor een slechte indruk zorgen bij (potentiële) klanten. Een consistente branding zorgt namelijk voor herkenning, vertrouwen en loyaliteit van je klanten. Klanten willen je merk leren kennen en vertrouwen voor ze beslissen van te kopen. Als je je klanten altijd met dezelfde tone of voice toespreekt is dit al een groot deel van het vertrouwen, maar vergeet ook de visuele kant niet! Bij elke advertentie, zowel online als offline wil je dat je klanten je bedrijf er in herkennen en zo verder hun vertrouwen in je bedrijf opbouwen.

De beste manier om je huisstijl te bewaken is een huisstijlgids of brandbook. Hierin kan je niet alleen het doel van je huisstijl uitleggen, maar ook alle regels en details die variaties de wereld uit helpen. Dit kan gaan over het lettertype, de kleuren maar ook hoe groot de slogan mag staan. Je bepaalt zelf hoe ver je hier in wil gaan. Zorg dat je richtlijnen aanleunen bij de visie van je merk. Vergeet ook niet bij elk marketing project terug te denken aan je richtlijnen, zo kan je ook onbewuste fouten vermijden.

Enkele tips om je huisstijl te bewaken:

De huisstijlgids van Walmart is zeker een goed en uitgebreid voorbeeld!

Vergeet ook zeker niet online en offline te combineren! Stel dat je een award wint of meedoet aan een beurs, laat dit dan ook zeker weten aan je online publiek. Zij komen misschien niet naar de beurs, maar zijn vast wel geïnteresseerd in waar je allemaal in participeert. Of wie weet komen sommige (potentiële) klantennet wel naar de beurs omdat ze een gesprek willen, jullie beter willen leren kennen of met specifieke vragen zitten. De ideale manier dus om potentiële klanten over de streep te halen en beter kennis te maken met je vaste klanten!

Hoe je ook communiceert via je merk, hetzij online, hetzij offline, de tone of voice blijft belangrijk. Als je merk vriendelijk en los is via Facebook, zorg dan voor hetzelfde op Twitter en Instagram. Je kan op een kanaal zoals LinkedIn wat minder los zijn, maar zorg ervoor dat je nog altijd hetzelfde gevoel creëert in je boodschap. Sta eerst even stil bij welke kanalen best bij je merk passen, voor je overal accounts en pagina’s op aanmaakt. Past je merk wel bij een bepaald kanaal? Zijn je concurrenten en (potentiële) klanten ook actief op dit kanaal?

Een consequente huisstijl met bijpassende tone of voice en visuals is dus de boodschap! Laat dit ook zeker niet verwateren over tijd, het blijft een van de belangrijkste pijlers voor je bedrijf. Zorg er dan ook voor dat je je altijd bewust bent van hoe je naar voor wil komen tegenover je klanten en trek dit zowel online als offline door!