Het Lijsternest logo

Het Lijsternest, Ingooigem

Het Lijsternest is het huis van de Vlaamse schrijver Stijn Streuvels, pseudoniem voor Frank Lateur. Het huis werd opgericht in 1905. Streuvels leefde en werkte er tot aan zijn dood in 1969. Hier schreef hij meesterwerken zoals ‘De Vlaschaard’, ‘Het leven en de dood in de ast’, ‘Prutske’ en ‘De teleurgang van de Waterhoek’. Na de dood van zijn echtgenote heeft de Provincie West-Vlaanderen in 1977 het goed aangekocht en hersteld. De woning bleef integraal bewaard en werd als museum ingericht.

Vanaf 28 maart 1980 werd het woonhuis opengesteld voor het brede publiek als een schrijversmuseum. Na een grondige renovatie kent het Lijsternest nu een dubbele functie: van april tot september wordt het Lijsternest opengesteld voor het brede publiek, van oktober tot maart fungeert het huis als een schrijversresidentie.

Als opdracht voor mijn eindwerk moest ik een volledig nieuwe huisstijl ontwerpen voor Het Lijsternest. De eerste stap in de opdracht was het maken van een voorbereidend dossier. Hierin bespreek ik het museum en Stijn Streuvels. Erna heb ik de bestaande huisstijl en de doelgroep van het museum geanalyseerd. Als laatste stap heb ik de huisstijl van een concurrent bekeken, een planning gemaakt en een moodboard.

Na het voorbereidend dossier ben ik begonnen met het logo. Voor de rest van de huisstijl kon ik dan terugvallen naar de stijl van het logo. Ik heb gekozen voor een strakke, moderne stijl gecombineerd met een geometrische vogel.

Na het logo ging ik aan de slag met de rest van de huisstijl. Hiervoor begon ik eerst aan een visitekaartje. Ik koos voor een originele voorkant met een geometrisch patroon als omranding. Hierna volgde de groetenkaart, het briefpapier, de factuur en de enveloppen. Later kwamen hier nog een vouwmap, brochures en dergelijke bij.

Een huisstijl kan natuurlijk niet zonder huisstijlgids, dit was mijn volgende stap. Hierin heb ik het over de lettertypes die mogen gebruikt worden, welke kleuren wel en niet kunnen. Maar ik heb het ook over hoe je het logo wel en niet mag gebruiken en hoe de verschillende onderdelen van de huisstijl er moeten uitzien

De vouwmap wou ik zo simpel mogelijk houden. Ik heb de kleuren van de huisstijl opnieuw gebruikt gecombineerd met veel wit om het geheel wat luchtiger te maken. Zo komt het logo ook beter uit.

Het Lijsternest vouwmap
Het Lijsternest informatiefiche

Na de huisstijl volgde er een informatiebrochure. Het hoofddoel van deze brochure is om potentiële bezoekers te informeren en hen warm te maken voor het museum. Verder zie je ook de openingsuren en tarieven van het museum. De opmaak van deze brochure is ook weer zo strak en modern mogelijk. De informatiebrochure is gemaakt voor druk, maar er is ook een interactieve iPad versie beschikbaar.

De volgende stap was een informatiefiche, op deze fiche zie je enkel de openingsuren en de tarieven. De stijl hiervan is opnieuw strak en modern. Ook hier leg ik de nadruk weer op het lichtblauw, dit zorgt voor een frisse tint en maakt het geheel ook niet te zwaar.

Een van de laatste onderdelen van mijn eindwerk was het opmaken van advertenties. De eerste advertentie mocht in kleur, het is de bedoeling om deze in een magazine te plaatsen. De advertentie gaat over een evenement in het museum De tweede advertentie is in zwart-wit, want deze advertentie wordt in een krant geplaatst. Dit is eigenlijk minder een advertentie, het is meer een vacature om nieuwe medewerkers te vinden voor Het Lijsternest.

Het Lijsternest flyer evenement
Het Lijsternest flyer evenement

Om het geheel af te sluiten heb ik nog wat reclame materiaal gemaakt voor het evenement in Het Lijsternest. Dit begon met een affiche en een flyer die qua stijl volledig samenhangt met de huisstijl. Bij een evenement horen ook tickets. Het inkomticket heeft een scheurstrook en barcode. Ook dit ontwerp heeft een strakke stijl.

Als extra heb ik nog een bord gemaakt om mensen in de juiste richting te sturen, dit leek me wel handig voor het evenement. Verder maakte ik nog een vlag, t-shirt, ideeënbus en een zakje voor hun museumshop. Ook dit is allemaal volledig in de huisstijl.

Het Lijsternest verpakking